Reputatiemanager of ……. ?

2 mei 2022

Reputatiemanager of ……. ?


Ik word vaak aangesproken als Reputatiemanager… dat heeft een beetje in zich dat een reputatie te managen valt, en in dit geval dus door mij. Wie en wat manage ik dan eigenlijk? De reputatieboard, de top van de organisatie, de medewerkers van een bedrijf of de maandelijkse metingen die we doen onder stakeholders? 

De reputatie van een bedrijf wordt gevormd door het gedrag van iedere medewerker. Ieder proces, product of iedere belofte, campagne, aanbieding raakt de reputatie van een organisatie. Hoe valt dat nou door één persoon te managen? Toch zijn er dagen dat ik dat, tegen beter weten in, probeer. Als een politieagent ren ik dan als malle door het bedrijf en uit mijn mening/kritiek uit of ongevraagd advies geef. Tuurlijk is dat soms nodig, maar is dat nou echt de bedoeling van reputatiemanagement? Een strenge dame die zich overal mee bemoeid, die de eigenaar is van het domein reputatie? Mijn baan klinkt in eens een stuk minder leuk. 

De reputatie is immers van iedereen binnen een organisatie. Elke afdeling, of sterker nog: iedere medewerker, moet de visie van de organisatie door vertalen naar het dagelijkse werk, de wijze waarop men beslissingen neemt en de wijze waarop men met de klant en elkaar omgaat. Wat is mijn rol dan?

Onlangs werd ik dan ook door iemand gewezen op het feit dat ik wellicht geen reputatiemanager ben, maar een change manager op het gebied van vertrouwen. Of een coach die de organisatie helpt op het gebied van het herstellen van vertrouwen. En natuurlijk horen daar ook strenge dagen bij, maar het is vooral de bedoeling om iedereen zelf aan het werk te zetten. Medewerkers, managers, de top van de organisatie zelf (mede)eigenaar te maken van de reputatie van de organisatie. Hierbij is het belangrijk dat iedereen een gelijk framework hanteert en gedrag, beslissingen, ontwikkelingen elkaar versterken en logisch te koppelen zijn aan de visie en de doelstellingen van de organisatie.

Dit betekent dat ik vaak, samen met vele andere collega’s, hard werk aan het bouwen van het juiste framework. Met Communicatie en Marketing worden merkwaarden opnieuw vastgesteld. Samen met HR worden de kernwaarden en het bijbehorende gedrag bepaald. Met Risk een gedragen visie opgesteld over hoe we naar reputatierisico’s kijken. In het proposition approval proces wordt een reputatiescan toegevoegd. Vervolgens is het belangrijk om collega’s eigenaarschap te geven over de reputatie van hun organisatie. En ja, ik meet de reputatie en koppel aan de organisatie terug hoe we er voor staan……… dus ik manage de reputatiemetingen en ik coach, jaag aan, inspireer, motiveer, adviseer (en soms corrigeer) de organisatie op het gebied van reputatie…. Maar welke titel past hier nu echt bij? ;-)