Opdracht: Strategisch advies aanpak en ontwikkeling Externe Communicatie Robeco

5 september 2022

Opdracht: Strategisch advies aanpak en ontwikkeling Externe Communicatie Robeco


Vanaf midden augustus 2022 zal ik interim de positie van Senior PR & Communication Specialist bij Robeco invullen. Naast het vervangen van de vertrekkende adviseur externe communicatie, is mij gevraagd een strategisch advies op te stellen over de aanpak en verdere ontwikkeling van de internationale externe communicatie van Robeco.


Bijdragen aan de missie van Robeco
Robeco is een internationale vermogensbeheerder met een breed scala aan actieve beleggingen, van aandelen tot obligaties. Al sinds de oprichting in Rotterdam in 1929 vormt onderzoek de basis voor alles wat Robeco doet. Robeco kiest voor een gefundeerde kijk op duurzaam beleggen en is in staat risico's te signaleren, alpha te genereren en impact te realiseren in de praktijk. Het is dus meer dan ‘gewoon een goede zaak’ – het is een solide aanpak die waarde toevoegt voor de klant en tegelijkertijd streeft naar bescherming van de planeet voor de generaties van nu en straks. Een prachtige missie, waar ik graag vanuit mijn expertise een bijdrage aan zal leveren.


De opdracht richt zich op:
- het ontwikkelen en leveren van een externe communicatiestrategie die alignement ondersteunt tussen de organisatie en de visie, missie en strategie van Robeco;
- het heroverwegen en mogelijk herinrichten van de samenwerking met bestaande internationale PR-bureaus;
- het ontwikkelen van een aanpak/raamwerk voor reputatiemanagement;
- het ontwikkelen van externe CEO-positionering.


Daarnaast zal ik breed inzetbaar zijn als woordvoerder en senior adviseur op het gebied van:
- externe communicatie en PR: beoordelen, voorbereiden en beheren van inkomende mediavragen en mediaverzoeken wereldwijd, in samenwerking met interne woordvoerders, PR-agenten en lokale Robeco-kantoren;
- strategisch communicatieadvies aan interne stakeholders (woordvoerders, ExCo, andere domeinen);
- identificeren en ontwikkelen van proactieve kansen op zowel product- als thematisch niveau (marketing PR) en corporate/leiderschap niveau (corporate PR);
- schrijven, coördineren en verspreiden van persberichten en nieuwsberichten; dienen als perscontact voor vervolgvragen van media.



Dank Alice Pley Search voor de bemiddeling!